5 tärkeää vinkkiä ateriapalvelun hankintaan

18.09.2018

Aika ajoin elämässä tulee vaiheita, jolloin avun hankinta omaan tai läheisen kotiin tulee ajankohtaiseksi. Tänä päivänä kotiin on onneksi saatavilla runsaasti mitä laadukkaimpia palveluita kaikkialla Suomessa. Tärkeää on kuitenkin varmistua palvelun laadusta ja vertailla eri palvelumuotoja omien tarpeiden pohjalta.

Ateriapalvelu on usein ensimmäisiä palvelumuotoja, joita kotiin tarvitaan itsenäisen elämän tueksi. Elämäntilanteet vaihtelevat ja palvelun tarve voi johtua monesta syystä. Useimmiten oman voinnin heikkeneminen ikääntymisen, sairauden tai vamman takia on tärkein syy hankkia apua päivittäiseen arkeen. Toisaalta, itselle läheisen, esimerkiksi oman puolison, voinnin heikkeneminen tai muun elämäntilanteen muutos saattaa tuoda eteen päivän, jolloin ei enää itse pysty huolehtimaan päivittäisestä ruoanlaitosta.

On kuitenkin tärkeää huomioida, että ateriapalvelun tarpeessa ei aina ole taustalla ikäviä syitä. Me kaikki olemme mukavuudenhaluisia ja palveluiden ostaminen itse tekemisen sijaan tulee yhä houkuttelevammaksi ja hyväksytymmäksi. Suurin osa meistä elää aktiivista elämää, jossa kotona hellan ääressä puuhastelu ei aina sovi päivärytmiin. Kuka tahansa meistä voi hankkia helpotusta arkeen. Siksi on hyvä tietää muutamia keskeisiä asioita, jotka kannattaa pitää mielessä kotiin toimitettavia ateriapalveluita vertailtaessa.

1. Varmistu ruoan maukkaudesta ja ravitsevuudesta

Ruoan pitää maistua, tuoksua ja näyttää herkulliselta. Näin ruoka tulee paremmin syötyä ja kroppa kiittää. Mitä enemmän kotiin välittyy ruoan tuoksua, sitä paremmin ruoka herättää ruokahalun. Sama pätee houkuttelevaan ulkonäköön.

Kiinnitä huomiota ruoan ravintosisältöön ja vertaa sitä ravitsemussuositusten viitearvoihin. Tarkista etenkin aterioiden proteiinisisältö, sillä riittävät proteiinin lähteet ruoassa ovat varsinkin ikääntyville kotona asuville äärimmäisen tärkeitä. Proteiinia tulisi saada vuorokaudessa jopa noin 1,5 g jokaista painokiloa kohden. Proteiini on ruoan valmistuksessa usein se kallein aterian osa, josta pyritään tuotantovaiheessa tinkimään. Ole siis tarkka ja vaadi enemmän!

Aina kannattaa kokeilla ja punnita vaihtoehtoja vaakakupissa. Sinun ei heti tarvitse sitoutua lopullisesti yhteen palveluun. Voit myös aluksi ottaa palvelun kotiin vain muutamana päivänä viikossa. Fiksut palveluntarjoajat mahdollistavat joustoja asiakkaille eivätkä pakota sitoutumaan toistuviin ruokatoimituksiin tai pitkään asiakkuuteen.

2. Vertaile toimitustapojen turvallisuutta

Markkinoilla on erilaisia malleja, joilla ateriapalvelut koteihin tuotetaan. Se kaikkein perinteisin tapa saattaa tuntua tutummalta ja turvallisemmalta, mutta näin ei välttämättä aina ole. Kiinnitä huomiota ruoan turvalliseen säilytykseen ja lämmitykseen palvelua hankittaessa - vain ani harva palveluntarjoaja on miettinyt turvallisuutta palveluketjun alusta loppuun asti.

Lämpimänä kotiin kuljetetun aterian etuna on kuljettajan päivittäinen käynti asiakkaan ovella. Haasteelliseksi toimintamallissa muodostuu ruoan säilyminen tarpeeksi kuumana keittiöltä asiakkaan kotiin saakka. Elintarvikehygieniaa koskevien asetusten mukaan ruoan lämpötilan tulee pysyä yli 60-asteisena koko kuljetuksen ajan, ja ruoka tulee olla toimitettuna asiakkaalle enintään neljässä tunnissa valmistuksesta. Tämä on osoittautunut perin hankalaksi jopa tiiviin kaupunkiasutuksen keskellä.

Kylmänä kotiin kuljetettavat ateriat toimitetaan asiakkaan jääkaappiin useimmiten enintään kolme kertaa viikossa. Asiakas saa jonkin verran valinnanvapautta aterioihin, kun jääkaapissa on useampi ateria kerralla. Kotijääkaapin lämpötila asettaa kuitenkin omat haasteensa. Valmistajat takaavat aterioille säilyvyyttä jopa lähes viikon, mutta tällöin jääkaapin lämpötila pitäisi olla 2-6 astetta. Monilla meistä lämpötila on reilusti enemmän, mikä vaarantaa tuotteiden elintarviketurvallisuuden ja aiheuttaa tuotteiden pilaantumisen nopeammin.

Pakastetuotteita vieroksutaan usein, vaikkakin täysin syyttä. Ammattikeittiöissä pakastus tapahtuu nopeasti heti ruoan valmistuksen jälkeen erillisissä pakastustiloissa. Näin ollen, ruoka säilyttää tuoreuden, maun ja rakenteen erittäin hyvin. Prosessi on sama kuin esimerkiksi vastaleivotussa leivässä – kun laitat leivän pakastimeen uunituoreena, sulatettu leipä on kuin tuoretta. Pakastettu ruoka säilyy turvallisesti pitkään. Kun pakastettu ateria lämmitetään oikeassa lämpötilassa rauhallisella tahdilla, syntyy erittäin tasokas ruoka-annos.

3. Tarkista ruokatuotteen tiedot ja läpinäkyvyys

Ostaessamme palveluita pidämme itseisarvona, että saamme sitä, mitä meille on luvattu. Siksi myös ateriapalvelun osalta kannattaa olla tarkka ja kriittinen sen suhteen, mitä on ajatellut saavansa.

Jo vertaillessasi erilaisia palveluita voit tehdä paljon pohjatyötä ostopäätöksesi tueksi. Voit myös tarvittaessa olla yhteydessä suoraan palveluntarjoajiin. Ota huomioon ja tarkkaile esimerkiksi seuraavia asioita:

  • löytyvätkö ruokien tarkat tuoteselosteet, allergeenit ja ravintoarvot netistä – tai ovatko ne saatavilla helposti muutoin?
  • onko annoksista kuvat saatavilla?
  • vastaavatko ilmoitetut ravintosisällöt yleisiä ravitsemussuosituksia?
  • ovatko edellämainitut tiedot ajan tasalla?

Ruoan tultua kotiin voit myös huomioida muutamia asioita. Tarkat tuotetiedot ja kunnollinen etiketti tuotteen päällä takaavat, että ateria on vertailtavissa siihen, mitä sen pitikin olla. Kiinnitä esimerkiksi huomiota siihen, onko annoksen peruna- tai kasvislisäkemäärä tasapainossa verrattuna muihin osiin. Entä sisältääkö lihakastike oikeasti tarpeeksi lihaa – tai onko kermakastike aidosti kermainen?

4. Onko halvin aina parasta?

Useiden tutkimusten mukaan me suomalaiset olemme hintatietoisempia ja teemme ostopäätökset useammin hinnan mukaan kuin muut eurooppalaiset. Ateriapalveluita valitessa halpa hinta ei kuitenkaan aina takaa parasta laatua – kuten ei ruokakaupassakaan. Mieti siis tarkkaan, mistä olet valmis maksamaan ja mitä rahalla saat.

Ateriapalvelun hinta rakentuu useasta eri tekijästä, joista tärkeimmät ovat ruoan valmistuskulut ja ruoan kuljetus kotiin. Lähtökohtaisesti hinta on kuitenkin aina jossain suhteessa ruoan laatuun. Aterian kustannuksista suurin osa yleensä tulee käytettävästä proteiinin lähteestä. Halvimmat mahdolliset ruoat ovat siis useimmiten sellaisia, joissa proteiinia on säästelty tai laadusta on muutoin tingitty. Ruoan valmistuskulut ovat toki verrannollisia myös tuotantotehokkuuteen. Voit kuitenkin aina kysyä palveluntarjoajalta, millaisesta keittiöstä ruoka syntyy ja kenelle kaikille samaa ruokaa tarjotaan.

Mahdollisimman suurella valinnanvapaudella on myös oma hintansa. Monet ateriapalvelut pystyvät tarjoamaan vain yhden tai pari erilaista ruokalajia päivää kohden. Mieti palveluja arvottaessasi, haluatko syödä päivittäin jonkun toisen päättämää ruokaa. Vai maistuisiko sinulle mieluummin sellainen ruoka, jonka olet itse valinnut ja josta itse tiedät pitäväsi?

5. Huomioi palvelun laatu ja helpot tilaustavat

Toivotko ruokatoimituksia, jossa ruoka vain jätetään kotiovelle vai kaipaisitko hiukan sydämellisempää palvelua? Niinpä, kukapa meistä ei pitäisi siitä, että ruoantuoja on tuttu ja turvallinen, ja että häneltä tulisi suusta muutakin kuin pelkkä moikkaus.

Tapoja antaa (asiakaslähtöistä) palvelua on oikeastaan niin monta kuin on palveluntuottajiakin. Osalle aterian toimitus on vain kustannuserä, ja he käyttävät jopa termiä ”aterian tiputus”. Osa puolestaan käy hiukan harvemmin kotona, mutta antavat asiakkaalla käydessään aidosti aikaa kohtaamiselle. Jälkimmäinen on toden totta sosiaalisempi kontakti kuin pelkkä kädenheilautus, vaikka se ei tapahtuisi läheskään niin usein.

Useimmat ateriapalvelua tarjoavat tahot ovat tavoitettavissa arkipäivisin normaaliin toimistoaikaan sekä puhelimitse että sähköpostilla. Osalla toimijoista on päivystys muina aikoina erilaisia häiriö- ja poikkeustilanteita varten. Markkinoilla on myös ateriapalveluita, jotka ovat asiakkaisiin itse aktiivisesti yhteydessä ja pitävät asiakkaidensa hyvästä ravitsemuksesta huolta. Siis siitä, etteivät asiakkaat jäisi yhtenäkään päivänä ilman ruokaa!

Mikäli palveluntarjoajalla on olemassa verkkokauppa, asiakkaat ja heidän läheisensä pystyvät tekemään seuraavat ateriatilaukset kätevästi netistä vaikka ilta-aikaan. Verkkokauppa auttaa myös tekemään useampia tilauksia valmiiksi tulevaa varten. Samalla tuoteuutuudet ja muut vaihtuvat tiedot ovat saatavilla ilman viiveitä. Verkkokauppa säästää aikaa ja vaivaa ateriatilausten osalta.

Kiinnostuitko kotiin toimitettavasta ateriapalvelusta?

Tilaa palvelu kotiin Menumatin nettisivuilta, juttele kanssamme chatissa tai ota meihin yhteyttä niin jutellaan lisää!

Menumat Oy, puh. 020 796 1550, s-posti: asiakaspalvelu@menumat.fi