Työpäivän lounasruokailu: mitä koronan jälkeen?

12.05.2020

Viime kuukaudet koko maailmaa koskettaneen koronakriisin seuraukset tulevat näkymään arjessamme pitkään. Oma päivittäinen toimintamme arjessa tulee joka tapauksessa muuttumaan, huomasimme sitä tai emme. Tällä kertaa artikkelissa pohdin, mitä tulee tapahtumaan työpäivän aikaiselle lounasruokailulle tulevaisuudessa.

Ravintoloiden tukala tilanne

Muutaman viimeisen kuukauden aikana jyllännyt kriisi on koskettanut mitä suurimmissa määrin ravintoloita ympäri Suomea. Ravintolassa paikan päällä syöminen pysähtyi käskystä kuin seinään, ja kotiin myytävät takeaway-annokset ovat julkisuudessakin olleiden kommenttien perusteella auttaneet ravintoloita paikkamaan vain pyörivien kiinteiden kulujen aiheuttamaa kassavajetta.

Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ry:n mukaan hallituksen lupaamat suorat tuet ravintoloille eivät olleet riittäviä, ja näin ollen alan näkymät tulevat olemaan varsin synkät. Käytännössä tämä tulee tarkoittamaan lukuisia konkursseja ravintola-alalla ympäri maata.

Varsinkin isojen kaupunkien ravintolatarjonta nojaa myös vahvasti arkipäivien lounasajan asiakkaisiin, sillä iltaisin tapahtuva myynti ei riitä ylläpitämään toimintaa. Meidän kaikkien on valitettavasti varauduttava myös siihen, että oma lounasravintola on kriisin jälkeen hävinnyt, tai sen toiminta on muuttanut muotoaan.

Lisääntyvä etätyö luo painetta henkilöstöravintoloille

On selvää, että koronakriisi tulee myös muuttamaan tapaamme tehdä töitä. Useat työnantajat ovat nyt itse todistaneet, että etätyö ei ole sen kummallisempi työn muoto tuottavuuden näkökulmasta. Päinvastoin, monet asiantuntijat kehuvat saavansa enemmän aikaan, kun eivät istu konttorilla rupattelemassa. Kahvitauotkin voi pitää kollegoiden kanssa tietokoneen ruudun ääressä. Etätyö on tullut jäädäkseen.

Keskusteltuani eräiden alan asiantuntijoiden kanssa he arvioivat, että vakiintuneen etätyön takia myös henkilöstöravintoloiden asiakasmäärät tulevat pienenemään. Mikäli jokainen työntekijä viettää yhden päivän viikosta kotikonttorilla, voi helposti laskea, että toimipisteen ravintolan myynti pienenee noin 20 prosenttia. Tämä tarkoittaa siis väistämättä tietyissä kohteissa ravintolapalveluiden supistamista.

Laskeva volyymi tarkoittaa haasteita henkilöstöravintoloille, joiden kiinteät kulut ovat merkittävät. Alan kilpailu on kovaa, mikä tarkoittaa, että toiminnan marginaalit ovat yleisesti ottaen pieniä. Näin ollen, toiminnan supistuessa ravintoloiden on joko vähennettävä henkilökuntaa tai nipistettävä ruoan laadusta pitääkseen kulut kurissa. Yhdeksi ratkaisuksi kannattanee miettiä esimerkiksi etätyöpäiville mukaan myytäviä annoksia, joiden avulla työntekijä saa maukkaan ja ravitsevan lounaan myös kotikonttorilla.

Poikkeustilan muuttamat ruokailutottumukset

Päivittäinen ruoanlaitto neljän seinän sisällä on saanut monet meistä ajattelemaan vielä enemmän päivittäistä syömistään. Kannattaako kuitenkaan tilata pitsaa – onko tämä ruoka hiukan epäterveellistä – miksi tästä puuttuu kaikki värikäs. Tällaisia ajatuksia on varmasti vilahtanut monella meistä. Ja tässä piilee nimenomaan se arvokas oppi. Jospa miettisimme jatkossa syömisiämme hiukan tarkemmin pysyäksemme energisinä koko päivän ajan.

Väitän, että moni meistä on syönyt nyt terveellisemmän lounaan kuin ennen poikkeustilaa. Tämä saattaa johtua siitä, että työpäivän aikana konttorilta poistuessa kaipaa ruoasta lohtua. En väitä, etteikö sitä lohtua ja hyvää mieltä olisi tarvittu nytkin. Mutta jos etäisyys konttorilta keittiöön on kirjaimellisesti viisi metriä, tulee luultavasti loihdittua helpommin jotain sellaista, joka inspiroi ja antaa hyvää fiilistä. Vai oletko muka joskus syönyt kotikonttorilounaalla itsesi niin ähkyksi, ettet jaksaisi oikein tehdä töitä loppupäivänä? Niinpä, kotona harva kuitenkaan jaksaa rakentaa itselleen pizzabuffettia.

No, lopuksi on todettava, että on meitä varmasti monia, jotka ovat jo väsähtäneet omaan eväsralliin. Varsinkin kun on kuullut äänenpainoja lapsiperheistä – arki on täyttynyt etätöistä, kotikoulusta ja jatkuvasta ruoanlaitosta. Siksi on ehkä hyvä hengähtää ja unohtaa omat eväät, kun palaat aikanaan konttorille. Anna itsellesi hetki mielihyvää ja anna jonkun muun hoitaa lounas pöytään. Sitä paitsi kriisin aikana on kehitetty myös hyviä uusia palveluita, joiden avulla lounasruoat tuodaan suoraan toimistolle asti.


Juha Kansikas


Kirjoittaja on suomalaisen ruokapalveluyritys Menumat Oy:n myyntijohtaja, ja vastaa työssään uuden työpaikoille suunnitellun Rehti Lunssi -konseptin myynnistä.

Kiinnostuitko lounasruokailusta työpaikalle?

Kerromme mielellämme lisää puhelimitse 020 796 1550, ja sähköpostilla asiakaspalvelu@menumat.fi