Usein kysyttyä Menumat-ateriapalvelusta

Olemme koonneet tänne valmiiksi vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin ateriapalvelustamme. Jos et kuitenkaan löydä niistä etsimääsi vastausta, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme!

Menumatin asiakaspalvelu: puh. 020 796 1550 tai s-posti: asiakaspalvelu@menumat.fi (avoinna arkisin klo 8-16) 


Menumat-palvelu


Mitä Menumatin ateriapalvelu sisältää?
Tarjoamme asiakkaillemme maukasta kotiruokaa ja muita herkullisia tuotteita, jotka toimitamme itse asiakkaidemme kotiin. Valinnanvapauden sekä ruoan turvallisen säilytyksen ja lämmityksen takaamiseksi tarjoamme asiakkaidemme kotiin helppokäyttöisen Menumat-palvelulaitteen, jolla asiakas voi lämmittää haluamansa ruoan haluamanaan ajankohtana. Saat siis samalta tarjoajalta ruoat, kuljetuksen sekä enemmän valinnanvapautta ja turvallisuutta arkeen.

Miten nopeasti saan palvelun kotiin?
Pääkaupunkiseudulla palvelun saa kotiin parhaimmillaan seuraavana arkipäivänä, muualla Suomessa useimmiten 2-4 arkipäivän sisällä.

Mitä palvelu maksaa?
Yksityisasiakkaanamme maksat vain ruokalistan mukaisen hinnan valitsemistasi toimitetuista ruoista, et mitään muuta. Ruokien hinnat vaihtelevat noin 7-10 euron välillä. Ruoan hinta sisältää koko palvelun. Laskutamme toimitetut ruoat kuukausittain jälkikäteen. Kunnan kotihoidon asiakkaana hinnat vaihtelevat kunkin kunnan määrittelemän asiakasmaksuosuuden mukaisesti. Asiakaspalvelumme auttaa ja neuvoo mielellään sinua kysymyksissä.

Kuinka pitkäksi aikaa pitää sitoutua? Pitääkö ruokaa tilata tietyin väliajoin?
Ateriapalvelun voi lopettaa milloin tahansa. Palveluamme voi vain kokeilla ja lopettaa ensimmäiset ruoat syötyään, jos siltä tuntuu. Ruokiamme voi tilata ja syödä juuri sillä tahdilla kuin itselle parhaiten sopii.


Menumat-laite


Kuka omistaa Menumat-laitteen?
Menumat-laite on vuokralaite, jota ei osteta - vuokra sisältyy yksityisten asiakkaiden aterioiden hintaan. Joidenkin kuntien asiakkailla laitteen käytöstä maksetaan vuorokausikohtaista palvelumaksua.

Millainen Menumat-laite on?
Palvelulaite on pienen pakastimen ja pienen kiertoilmauunin yhdistelmä, joka takaa ruoan turvallisen säilytyksen ja lämmityksen. Laite ohjaa halutessa puheella kaikkia toimintoja. Pakastimeen mahtuu 18 vapaavalintaista ateriaa, jotka voidaan lämmittää haluttuna ajankohtana helposti laitteen avustuksella. Kokonaisuuden korkeus on 110 cm, leveys 55 cm ja syvyys 60 cm.

Kuinka paljon Menumat-laite vie sähköä?
Mikäli laitteella lämmitetään yksi ateria päivässä ympäri vuoden, vie kokonaisuus sähköä vuoden aikana noin 360 kWh. Kokonaiskustannukset riippuvat sähkön hinnasta, mutta yleisesti voidaan sanoa, että käyttö maksaa enintään 0,20 € päivässä.

Onko Menumat-laite turvallinen?
Menumat-laite on suunniteltu ateriapalvelua tarvitsevien asiakkaiden käyttöön. Laitetta ei voi käyttää väärin eikä se voi vahingossa jäädä päälle. Laite ohjaa puheella toimintoja.

Onko pakastimen ja uunin oltava aina päällekkäin?
Ei toki, sillä uuniosa voidaan asettaa erikseen esimerkiksi pöydän tai tason päälle. Henkilökuntamme on mm. asentanut pakastinosan keittiön tason alle ja uuniosan tason päälle sopivaan paikkaan.

Voiko laitteella lämmittää vain yhden aterian?
Laitteella voi lämmittää kaksi ateriaa, ja asiakkainamme onkin lukuisia pariskuntia. Lämmitysvaiheessa kahden ruoan väliin laitetaan pieni ritilä, jonka avulla molemmat ruoat lämpiävät tasaisesti. On hyvä huomioida, että pariskuntakin voi syödä Menumatin avulla omia lempiruokiaan eikä niiden tarvitse olla samoja lämmitettäessä.


Ruoka


Mistä Menumatin ruoat tulevat? Onko ruoka ravitsevaa? Onko liha kotimaista?
Kaikki pääruokamme valmistetaan Suomessa. Tällä hetkellä ruokiamme valmistaa kaksi eri toimijaa: Kruunu Herkku Oy (Juva) ja Starfood Finland Oy (Vantaa). Ruokamme on kokkien toimesta käsintehtyä, maistuvaa ja terveellistä ruokaa. Pyrimme käyttämään mahdollisimman paljon kotimaisia raaka-aineita saatavuuden mukaan ja parasta hinta-laatusuhdetta kunnioittaen. Kaikki ruokamme ovat suunniteltu yleisten ravitsemussuositusten mukaisesti siten, että annoksista löytyy proteiiniosuus, lisäke ja lämmintä kasvista.

Ovatko kaikki ruoat pakasteita?
Kyllä. Ruokamme valmistetaan suurelta osin alusta loppuun käsityönä. Ruoan valmistuksen jälkeen ruoka annostellaan, pakataan ja pakastetaan nopeasti. Nopea pakastus takaa ruoalle tuoreuden ja pitkän säilyvyyden sekä lopettaa bakteerien lisääntymisen ruoassa. Kun ruoka lämmitetään uunista heti pakasteesta ottamisen jälkeen, on ruoka lautasella täysin tuoretta (vrt. tuore pakastettu leipä).

Saako ruokien kanssa salaattia?
Toistaiseksi toimitamme aterioita ainoastaan pakastekuljetuksina, joten emme tarjoa salaattia. Ateriamme sisältävät aina lämpimiä kasviksia, jotka ovat olleet koko toimintamme ajan asiakkaidemme mieleen.

Toimitatteko muita tuotteita?
Kyllä, valikoimissamme on pääruokien ja jälkiruokien lisäksi ravintolatasoisia juhlavampia aterioita, jäätelöitä, välipalatuotteita ja yleisimpiä kauppatavaroita. Toimitamme tuotteet asiakkaidemme koteihin ruokatoimitusten yhteydessä ilman erillistä toimitusmaksua. Voimassaolevalta ruokalistalta ja verkkokaupastamme löydät ajantasaisen monipuolisen valikoimamme.

Kuinka kauan ruoat säilyvät?
Pakasteruoan etu on siinä, että ruokaa ei mene hukkaan, vaikka tänään ei tekisi mieli syödä lämmintä ruokaa. Ruoanvalmistajamme takaavat ruoalle jopa vuoden verran säilyvyyttä, toki usein ruoat kiertävät asiakkailla paljon nopeammin. Palvelumme sopii siis mainiosti aktiivisille ihmisille, joiden ruokailutarve vaihtelee. Asiakkaamme voivat ruokailla juuri silloin, kun itselle parhaiten sopii.


Asiakaspalvelu ja tilaukset


Miten ruokatilaukset voi tehdä?
Tapoja ruokatilaukselle on monia. Useimmiten asiakkaamme jättävät uuden ruokatilauksen henkilökunnallemme ruokatoimitusten yhteydessä kotona. Uuden tilauksen voi kätevästi tehdä myös Menumatin verkkokaupassa tai Menumatin asiakaspalveluun puhelimitse ja/tai sähköpostitse. Ruokatilauksen voi tehdä asiakas itse, omainen tai esimerkiksi kotihoitaja.

Kuka toimittaa ateriat kotiin?
Ateriat asiakkaan luokse tuo Menumatin oma henkilökunta tai luotettava yhteistyökumppani, useimmiten sama henkilö. Laitamme ruoat pakastimeen asti - asiakkaan tehtäväksi jää vain ruoan lämmittäminen ja herkuttelu!

Tuleeko ruokatoimituksia jatkuvasti kotiin vai tilataanko ruoat itse?
Pääsääntöisesti asiakkaamme tilaavat ruoat itse haluttuna ajankohtana, koska he saavat päättää itse, millaisia ruokia haluavat seuraavaan toimitukseen. Palvelumme yksi valtteja on valinnanvapaus tilattavien ruokien suhteen. Voimme myös toimittaa valmiita ateriapaketteja asiakkaille säännöllisin väliajoin silloin, kun valinnanvapaudelle ei haluta laittaa painoarvoa vaan on tärkeämpää saada ruokatoimitukset tietyin väliajoin.

Kuinka usein ruokatoimitukset tapahtuvat?
Ruokatoimitukset riippuvat asiakkaan ruokailurytmistä. Mikäli asiakas syö noin yhden ruoan päivässä, tuomme uusia ruokia noin kahden viikon välein, pariskunnilla noin viikon välein. Emme edellytä asiakasta syömään tietyllä tahdilla.


Palvelut asumispalveluyksiköihin ja yhteisöllisiin ruokailuihin


Toimitatteko ruokapalveluita hoivakoteihin tai vastaaviin?
Kyllä, asiakkainamme on tälläkin hetkellä useita asumispalveluyksiköitä, päivätoimintapaikkoja tai yleisesti paikkoja, joissa syödään yhdessä. Kesällä 2018 saimme tuotantoon isommat ateriarasiat, joilla pystymme kätevästi palvelemaan myös isompia ruokailijamääriä. Pystymme tarjoamaan koko päivän ruokakokonaisuuden aamusta iltaan - siis lämpimien ruokien lisäksi kaikki aamu-, väli- ja iltapalat.

Toimitatteko ruokaa työpaikoille ja toimistoille?
Kyllä, toimitamme jo useille työpaikoille lounasruokia henkilöstön tarpeisiin. Pystymme tarjoamaan joustavan mallin ruokailuun, kun esimerkiksi lounastajien määrä vaihtelee päivittäin. Työntekijät pystyvät valitsemaan omia lempiruokiaan kattavasta valikoimastamme. Työpaikkoja varten voimme tarjota maksutavaksi mobiilimaksumahdollisuuden, joka säästää yrityksen aikaa ja rahaa mahdollisten lounaslaskutusten osalta.

Keittiömme on erittäin huonosti varusteltu, voitteko auttaa meitä siinä?
Ehdottomasti! Osana palvelua pystymme tarjoamaan asiakkaidemme käyttöön keittiölaitteet ruokien säilytystä ja lämmitystä varten. Lisäksi kauttamme saa erilaisia keittiökalusteita ja esimerkiksi astiastoa. Tarvittaessa voimme rakennuttaa vaikka koko keittiön tyhjään tilaan!

Entä jos hoitokotimme ateriatarve vaihtelee paljon?
Ei hätää. Pakastetun ruoan hyvä puoli on siinä, että ruokaa ei mene hukkaan, vaikka ateriatarve vaihtelee. Ruoan säilyvyys on jopa vuoden verran, joten käyttämättömät ruoat säilyvät turvallisesti pakastimessa. Vaikka käytössä olisi isommat ruokapakkaukset, Menumatin yksittäispakatuilla aterioilla voidaan paikata esim. lisääntyviä äkillisiä ruokatarpeita.

Mitä ateriapalvelu vaikkapa hoivakotiin maksaa?
Räätälöimme palvelun sisällön juuri teidän tarpeiden mukaisesti ja siksi toki palvelun hinta vaihtelee. Olemme tutkineet tarkasti markkinaa ja pystymme tarjoamaan erittäin kilpailukykyiseen hintaan ruokaa, joka on laadultaan erinomaista. Säästöt omassa toiminnassa kannattaa toki ottaa huomioon kuluja laskettaessa. Ota meihin yhteyttä - keskustellaan lisää ja katsotaan paras hinta teidän tarpeita vastaavaksi.


Yleistä Menumatista


Paljonko Menumatilla on asiakkaita?
Ateriapalvelumme piirissä on noin 1500 asiakasta ympäri Suomea. Lisäksi toimitamme ruokaa useisiin hoivapalveluyksiköihin, päivätoimintapaikkoihin sekä toimistoille ja työpaikoille.

Millä paikkakunnilla Menumat toimii?
Toimitamme ruokaa minne tahansa Suomessa. Palvelumme piirissä on asiakkaita useissa kymmenissä kunnissa ympäri Suomea, lähes kaikkien maakuntien alueilla.

Onko Menumat suomalainen yritys ja kuka sen omistaa?
Menumatin palvelukonsepti on perustettu ja kehitetty Suomessa. Saimme vuoden 2017 aikana Avainlipun merkiksi suomalaisesta palvelusta. Kotimaisuusasteemme toiminnassa on lähes 100 %. Menumatin omistaa pieni joukko suomalaisia pienomistajia, jotka ovat sitoutuneet toiminnan kehittämiseen ja kasvattamiseen. Työllistämme Suomessa noin 20 henkilöä sekä välillisesti useita yrittäjiä ja yhteistyökumppaneita.